Minulý týden byla v naší školce lektorka programu Baby Signs Jana Hrkalová. Přišla maminkám představit kurz Znakujeme se Zpěvem a hrou kde se děti učí znakovat. Stává se nám celkem často, že nám sem lektorky s různým zaměřením chodí nabízet své služby. Na paní Hrkalové mě však zaujalo, že spíše než své služby a kurzy nabízela pomoc maminkám se dorozumět se svým dítětem dříve, než jsou toho schopny docílit slovy. Vyprávěla maminkám příběhy, které zažila se svojí dcerou Terezkou a vysvětlovala, jak probíhá den ve znakující rodině, jak batolata znaky naučit a na jakém základě je vše postaveno. Její nadšení pro tento program, zkušenosti a nabídnutá pomoc maminkám, která je zcela zdarma a to v podobě herny, konané jednou měsíčně nadchla i mě a proto jsem se rozhodla něco málo o znakování miminek napsat a inspirovat tak i ostatní maminky.
Když se řekne znakování, většina z nás si představí neslyšící děti či dospělé. Od roku 2008 však v České republice funguje program Baby Signs, který učí znakovat i slyšící děti. Znaky, které program využívá, nejsou zcela totožné se znakovým jazykem, ale jsou přizpůsobené dětskému vnímání a dětské motorice.
Děti s námi chtějí komunikovat ještě dříve, než umějí mluvit. To nám potvrdí snad každý rodič. Přirozeně ukazují na věci kolem sebe, na obrázky v knížce, které je zajímají. Komunikace s dětmi je ale většinou jednostranná. Oni ukáží, my povídáme. Paní Hrkalová nám vyprávěla příběh, kdy si s dcerou prohlížely knížku, ve které byla fialová konývka na čaj. Její dcera Terezka na ní ukázala a ukázala také znak pro slona. Hned jí došlo, že si Terezka myslí, že je to slon. Mohly si spolu tedy povídat o podobnosti této konývky a slona. Byl to rozhovor s tehdy 16ti měsíčním dítětem. Díky rozhovoru a zájmu dítěte o téma, se přirozeně rozvíjí jeho slovní zásoba. Dítě se cítí být důležité a brzy si uvědomí, že na sebe dokáže strhnout pozornost dospělých a podělit se s nimi o své zážitky, starosti i radosti.
Znakování je zde pro to, aby mohly rodiče se svým dítětem dříve komunikovat a sdílet jeho svět. Nejedná se tedy pouze o komunikaci, kdy chce maminka zjistit, co se dítěti stalo, zda má hlad, chce spát. Větším přínosem pro rodiče je, že jim jejich miminko může říci, co vidělo, co ho zaujalo a co si myslí. Díky vědeckému výzkumu, který sledoval rozdíly mezi znakujícími a neznakujícími dětmi víme, že když na dítě znakujete, napomáháte k rozvoji jeho řeči, snižujete jeho frustraci, podporujete jeho sebedůvěru a dáváte mu pocit bezpečí a pochopení jeho potřeb.
Nejčastějším důvodem, proč rodiče znakování zavrhnou ještě dříve, než si o něm něco zjistí je domněnka, že dítě u znakování zůstane a nebude chtít mluvit. Jak jsem zmiňovala výše, opak je pravdou. Dítě si rychleji uvědomí, k čemu slova slouží, díky znaku je rychleji rozpozná a dokáže použít. „Terezka uměla znak pro nočník,“ dává příklad pí. Hrkalová „používala ho, když jsme si četly knížky nebo hrály s panenkami. Také uměla říct ee, ale to jsme používali jako označení něčeho špinavého nebo odpadku. Když ale potřebovala na záchod, vždy zavolala ee. Bylo jí totiž jasné, že když na ní nevidím, znak jí nepomůže v potřebě mi sdělit, že se jí chce na záchod a tak přirozeně zavolala to, co zvládla.“
Děti u znakování nikdy nezůstanou, ba naopak je to více motivuje k tomu, aby se mluvit naučily a znakování jim rozšiřuje slovní zásobu a pomáhá ujasnit si pojmy. Je vždy jeden znak pro danou situaci, slov pro ní máme ale víc. Jako příklad bych uvedla jídlo. Říkáte svému miminku pokaždé, jdeme jíst nebo někdy řeknete: jdeme papat, hamat, dlabat, snídat, svačit a tak dále? Vaše miminko se všechny slova musí naučit. Musí si uvědomit, co znamenají. Pokud dítěti ukážete znak, který je stále stejný, ale vy k němu říkáte synonyma, pomůžete mu tak uvědomit si, že tyhle slova jsou jiná, ale znamenají to samé.
Nejdůležitější je, aby maminka znakovala na své miminko doma. Čím více lidí na miminko bude znakovat, tím to pro něj bude mít větší přínos. Kurzy Znakujeme se zpěvem a hrou jsou zde pro zpestření. Je to zábavná forma jak Vaše miminko znaky naučit a jak se je naučíte i vy. Ke kurzu je i zpěvníček a CD s písničkami. Písničky jsou melodické a děti jsou z nich nadšené. Také je to možnost, jak se setkat s rodiči, kteří také znakují. Sdělit si své zážitky a poznatky. Kurz má šest lekcí a koná se jednou týdně.
Pokud by pro Vás byl kurz časově náročný, je zde možnost navštěvovat dětskou hernu, která se koná jednou měsíčně. Herna je vedená formou známých říkadel a písniček, u kterých se znakuje.
Mě osobně znakování zaujalo. Mrzí mě, že když byli mé děti malé, nic takového zde nebylo. Věřím, že by nám ušetřilo spoustu nedorozumění a přineslo tolik radosti, jako ostatním rodičům, kteří ho vyzkoušeli.
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
Hledáte zábavu pro Vaše děti ? Co takhle podívat se společně pohádky online ? Krteček, Tom a Jerry a další kreslené pohádky zdarma ke shlédnutí
Za podporu našich stránek děkujeme :